Με πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο αναλυτική συζήτηση για θέματα μείζονος σημασίας που απασχολούν τη λειτουργία του Δήμου, αλλά και όλους τους δημότες.
Στην εισήγηση του Δημάρχου τονίστηκαν μεταξύ άλλων τα παρακάτω σημεία:
1. Μείωση εσόδων Δήμων
Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας και καταγγέλλουμε τις δραματικές μειώσεις στην επιχορήγηση των Δήμων που προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2012, οι οποίες ανέρχονται σε ποσοστό 32%.
Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός 2012 προβλέπει την απόδοση ΚΑΠ ύψους 2,4 δισ. ευρώ και ΣΑΤΑ ύψους 608 εκ. ευρώ, όταν στον προϋπολογισμό 2011 τα αντίστοιχα ποσά ήταν 3,5 δισ. ευρώ και 630 εκ. ευρώ. Αν μάλιστα συνυπολογιστούν οι μειωμένοι πόροι που αναμένεται να υπάρξουν από ίδια έσοδα (ανεξόφλητοι λογαριασμοί λόγω αδυναμίας των πολιτών να ανταποκριθούν, αλλαγή στα τετραγωνικά, χαράτσι μέσω ΔΕΗ για τα ακίνητα, αδυναμία επαγγελματιών να καταβάλουν τα τέλη κ.λπ.), γίνεται φανερό ότι οι Δήμοι το 2012 θα αντιμετωπίσουν ανυπέρβλητα προβλήματα και η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα οδηγηθεί σε κατάρρευση.
Ακόμη και μέσα στη δυσμενή οικονομική συγκυρία θα πρέπει στο τμήμα που αφορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να γίνει αναθεώρηση του κρατικού προϋπολογισμού, ώστε στοιχειωδώς οι Δήμοι της χώρας να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις βασικές τους υποχρεώσεις.
2. Τέλος ακινήτων
Σχετικά με την επιβολή του τέλους ακινήτων μπορούμε να κάνουμε τις παρακάτω διαπιστώσεις:
- Οι μόνιμοι κάτοικοι των Τζουμέρκων, όπως και άλλων μικρών περιφερειακών Δήμων, είναι σε μεγάλο ποσοστό χαμηλοσυνταξιούχοι ή έχουν γενικά μικρό εισόδημα. Η καθημερινή επαφή με τους δημότες αυτούς δείχνει ότι αδυνατούν να καταβάλουν το συγκεκριμένο τέλος.
- Ο Δήμος έχει πολλούς ετεροδημότες που διατηρούν δευτερεύουσες κατοικίες στην περιοχή, την οποία επισκέπτονται περιοδικά. Η επιβολή του νέου τέλους και η προοπτική μόνιμης καθιέρωσής του οδηγούν σε σκέψεις εγκατάλειψης των κατοικιών, με ό, τι αυτό συνεπάγεται.
- Ήδη το αυξημένο κόστος ζωής και η μείωση των εισοδημάτων έχουν μειώσει σημαντικά τη συχνότητα των επισκέψεων στην περιοχή τόσο των ετεροδημοτών όσο και των λοιπών επισκεπτών. Το νέο τέλος επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Γίνεται επομένως φανερή η ανάγκη επανεξέτασης του τρόπου επιβολής του συγκεκριμένου τέλους ακινήτων:
Ø Δεν μπορεί να χρησιμοποιείται η παροχή ενός κοινωνικού αγαθού, όπως το ηλεκτρικό ρεύμα, ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός.
Ø Θα πρέπει να απαλλάσσεται από το τέλος η πρώτη κατοικία έως 80 τ.μ.
Ø Απαλλαγή από το τέλος των χαμηλοσυνταξιούχων – χαμηλόμισθων, ατόμων με αναπηρία, απόρων και πολυτέκνων.
Ø Να μην διακόπτεται η παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος στις περιπτώσεις που ο καταναλωτής έχει πληρώσει το αντίτιμο της κατανάλωσης.
3. Θεσμός εργασιακής εφεδρείας
Ο θεσμός της εργασιακής εφεδρείας στους ΟΤΑ εφαρμόστηκε για πρώτη φορά φέτος, με αρχικό γενικό στόχο του μέτρου την απομάκρυνση 30.000 υπαλλήλων από το στενό και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, μέτρο το οποίο όπως διαπιστώθηκε από την έκδοση των σχετικών αποτελεσμάτων προχθές, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα (κάτω από 5.000 υπάλληλοι τέθηκαν στο καθεστώς).
Ο θεσμός αυτός, παρόλο που στο προσωπικό του Δήμου Βορείων Τζουμέρκων, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, δεν βρήκε εφαρμογή, εντείνει τα προβλήματα που προέκυψαν από την εισαγωγή του προγράμματος «Καλλικράτης» και ειδικότερα αυτό της αύξησης αρμοδιοτήτων με την ταυτόχρονη έλλειψη προσωπικού (πολλές κενές θέσεις, παντελής απουσία επιστημονικού και εργατοτεχνικού προσωπικού), κατάσταση που βιώνει κάθε μέρα ο Δήμος μας σε όλες τις πτυχές της λειτουργίας του.
4. Πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι»
Το πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι αποτελεί σημαντική προνοιακή δομή και λειτουργεί αδιάλειπτα τα τελευταία δέκα χρόνια, κατέχοντας σημαντικό μερίδιο προσφοράς σε άτομα ανήμπορα και οικονομικά αδύναμα. Μέχρι και το τέλος του 2011 συγχρηματοδοτούνταν από κοινοτικούς- ευρωπαϊκούς πόρους, καθεστώς το οποίο αλλάζει από το έτος 2012, καθώς η χώρα μας καλείται να συνεχίσει την υποστήριξη των δομών αποκλειστικά με δικούς της πόρους.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί αρκετά ζητήματα και το μέλλον του Προγράμματος του κρίνεται αβέβαιο, συμπαρασύροντας 100.000 και πλέον ωφελούμενους καθώς και 4.000 εργαζόμενους που όλα αυτά τα χρόνια προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε ιδιαίτερο εργασιακό καθεστώς.
Στόχο μας, ειδικά για Δήμους όπως ο δικός μας, με απομακρυσμένους οικισμούς, με υψηλό δείκτη γήρανσης πληθυσμού και μεγάλη απόσταση από κεντρικές δομές υγείας, αποτελεί η δημιουργία μόνιμων λειτουργιών και προγραμμάτων Κοινωνικής Φροντίδας, τα οποία απευθύνονται σε άτομα με ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες υποστήριξης ως προς τη διαβίωσή τους, διαθέτουν στελέχωση από επαρκές δυναμικό όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων και διαθέτουν σταθερή χρηματοδότηση για την απρόσκοπτη υλοποίησή τους.
Στηρίζουμε τους εργαζόμενους του προγράμματος στις κινητοποιήσεις τους για υπεράσπιση του διαχρονικού αιτήματός τους για μόνιμη λύση στα εργασιακά τους ζητήματα.
5. Επιβολή ΦΠΑ 13% στη παροχή νερού και 23% στα τέλη σύνδεσης και αποχέτευσης
Από την 22α Αυγούστου 2011, ημέρα εφαρμογής του ν. 4002/2011, καταργείται η ισχύουσα διάταξη απαλλαγής από το καθεστώς ΦΠΑ της παροχής νερού και των υπηρεσιών αποχέτευσης, που πραγματοποιούνται απευθείας από τους ΟΤΑ.
Η ρύθμιση αυτή αφενός μεν επιφέρει αλλαγές στους τρόπους αντιμετώπισης των οφειλετών του Δήμου, καθώς πλέον θα πρέπει να αποδίδονται τα αντίστοιχα ποσά με τη βεβαίωση και την έκδοση των λογαριασμών (σε μια περίοδο βέβαια που όλο και περισσότερα νοικοκυριά αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους και συνεχώς επιβαρύνονται με νέους φόρους και τέλη) και να υπάρξουν διακοπές υδροδότησης ενδεχομένως σε αυτούς που συστηματικά δεν εξοφλούν τους λογαριασμούς τους, αφετέρου δε μπορεί να οδηγήσει και στη περαιτέρω μείωση των εσόδων των ΟΤΑ από τα λεγόμενα τέλη ύδρευσης, προεξοφλώντας κατ’ αυτό τον τρόπο και τις μελλοντικές μας δαπάνες στον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα των ανταποδοτικών υπηρεσιών γενικά .
Εισερχόμαστε σε μια περίοδο όπου οι νέοι Καλλικρατικού τύπου ΟΤΑ, θα διαδραματίζουν προφανώς σημαντικό ρόλο στην είσπραξη των εσόδων της Κεντρικής Διοίκησης, λειτουργώντας ως μηχανισμός πίεσης πληρωμών, πίεση η οποία αντικατοπτρίζεται πάνω σε αγαθά πρωτεύουσας σημασίας, όπως το ηλεκτρικό και το νερό.
Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη η άσκηση πολιτικής πίεσης προκειμένου να καταργηθεί ο συγκεκριμένος νόμος (Ν.4002/2011) που αντιμετωπίζει το νερό ως προϊόν και όχι ως κοινωνικό αγαθό, με όλα τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν.
Για όλα τα παραπάνω οι κατά τόπους ΠΕΔ και η ΚΕΔΕ πρέπει άμεσα να διαμορφώσουν ένα σαφές διεκδικητικό πλαίσιο. Η ΚΕΔΕ επιβάλλεται να προχωρήσει σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις σε περίπτωση που δεν υπάρξουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις και ενέργειες από τα αρμόδια υπουργεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου