Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013

Με απόλυτη επιτυχία διεξήχθησαν οι εργασίες του 2ου Θερινού Σχολείου Τζουμέρκων



Οι συμμετέχοντες στο 2ο Θερινό Σχολείο Τζουμέρκων

Ευχαριστημένοι πλήρως απο την συμμετοχή, οι διοργανωτές του 2ου Θερινού σχολείου Τζουμέρκων

 Μεγάλη η σημασία του για τα Τζουμέρκα

Πολλές οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν για το μέλλον


Το 2ο Θερινό Σχολείο Τζουμέρκων και ΝΑ Πίνδου, που διοργανώθηκε από το Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε αγαστή συνεργασία με την  Ιστορική και Λαογραφική ΕταιρείαΤζουμέρκων (ΙΛΕΤ) αλλά και τη γενναία υποστήριξη της Περιφέρειας Ηπείρου, του Πάρκου Τζουμέρκων και του Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων, ολοκλήρωσε τις εκπαιδευτικές του δραστηριότητες την Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013. 
Προηγήθηκαν πέντε μέρες εντατικών μαθημάτων και άσκησης στην επιτόπια έρευνα. Η εναρκτήρια εκδήλωσε έγινε την Τρίτη, 27 Αυγούστου, με τις ομιλίες των Βασιλική Μουτάφη(για τον τουρισμό), Λεωνίδα Λουλούδη (για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις αναπαραστάσεις της αγροτικότητας) και του Γιώργου Βλάχου (για τα ευρωπαϊκά προγράμματα). Παρόντες στις εναρκτήριες ομιλίες ήταν οι δήμαρχοι Κεντρικών και Βορείων Τζουμέρκων, κύριοι Χασιάκος και Σεντελές αντίστοιχα. Ακόμη, εκτός του προέδρου της ΙΛΕΤ, Κ. Μαργώνη, παρόντα ήταν  και πολλά  μέλη της.Παραβρέθηκε, ακόμη, εκπρόσωπος του Πάρκου των Τζουμέρκων.
     Το Θερινό Σχολείο(ΘΕΣΤ) στις δύο πρώτες ημέρες(Τετάρτη και Πέμπτη, 28 και 29 Αυγούστου) εστίασε...
τη δραστηριότητά του στην εκπαίδευση των διδασκομένων στη θεωρία και τη μεθοδολογία. Η καινοτομία στο 2ο ΘΕΣΤ συνίσταται στη συγκρότηση εργαστηρίων, στα οποία συμμετείχαν ο εισηγητής, ο συζητητής και ο σχολιαστής. Ο τελευταίος ήταν Τζουμερκιώτης, κατά κανόνα επαγγελματίας Τζουμερκιώτης που μετέφερε τη δική του εμπειρία στην εκπαιδευτική δραστηριότητα, ώστε να επιτευχθεί η συνάντηση της θεωρίας με την επαγγελματική εφαρμογή, σε συνθήκες συχνά αρκετά δυσμενείς. 

Οι συμμετέχοντες στην κεντρική πλατεία του Συρράκου
Η καινοτομία αυτή είχε θετικές επιπτώσεις στην κατανόηση των θεωρητικών σχημάτων, μια και οι φοιτητές μπορούσαν να συγκρίνουν όσα οι καθηγητές τους δίδασκαν με την εμπειρία της αγοράς. Αυτό φάνηκε από τη συμμετοχή των φοιτητών στη συζήτηση αλλά και από τη λειτουργία των ομάδων εργασίας , που συγκροτούνταν μετά τη συζήτηση. Οι φοιτητές, μ’ αυτόν τον τρόπο, απέδειξαν το βαθμό ωρίμανσής τους , που εντυπωσίασε όλους τους συμμετέχοντες. Το 2ο ΘΕΣΤ επιδίωξε και ανάδειξε τη συμμετοχή των φοιτητών σε βασική του εκπαιδευτική επιλογή.
Το "Σχολείο" στο γεύμα στο Συρράκο
   Οι επόμενες δύο ημέρες (Παρασκευή και Σάββατο, 29 και 30 Αυγούστου) αφιερώθηκαν στην επιτόπια έρευνα, πρώτα στο Βουργαρέλι και μετά στο Συρράκο. Στην πρώτη περίπτωση προηγήθηκε συζήτηση με τν Δήμαρχο και στη συνέχεια οι ομάδες επιτόπιας έρευνας(στον τουρισμό, την κτηνοτροφία, την τυποποίηση προϊόντων και τους πολιτιστικούς συλλόγους) συναντήθηκαν με τους πληροφορητές τους, απ’ όπου επέστρεψαν ενθουσιασμένοι. Η Λουκία Αντωνίου ξενάγησε το ΘΕΣΤ στην Κόκκινη Εκκλησιά και το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου, όπου οι οπλαρχηγοί κήρυξαν την επανάσταση στα Τζουμέρκα.
   Στο Συρράκο, η μοναδικότητα του τοπίου και της αρχιτεκτονικής του χωριού, μάγεψε διδάσκοντες και διδασκόμενους, που άκουσαν τον πρώην πρόεδρο Θεόδωρο Σούλτη να τους ξεναγεί στην ιστορία του Συρράκου, ενώ ο πρόεδρος του τοπικού Συμβουλίου, ο δραστήριος Νίκος Γκίζας, ανέλαβε να μυήσει την ομάδα που ασχολήθηκε με την κτηνοτροφία στα προβλήματα αλλά και τα μυστήρια του βουνού. Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με ζωηρές συζητήσεις, με την παρουσία του Χ.Χασάνη και  Β. Κίστη, αλλά και με την απόλαυση των εδεσμάτων του Γ. Βαϊτση, στην υποβλητική πλατεία.
Στο Δημαρχείο Κεντρικών Τζουμέρκων
Το βράδυ του Σαββάτου ολοκληρώθηκε με το καθιερωμένο γλέντι . Ο Σταύρος Πόγιας και η ορχήστρα έδωσαν την ευκαιρία στους φοιτητές που ήρθαν από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας να χορέψουν και να βιώσουν στιγμές υπέρβασης.
     Την Κυριακή(1 Σεπτεμβρίου 2013, οι ομάδες της επιτόπιας έρευνας παρουσίασαν τα πορίσματα της έρευνάς τους. Οι ημέρες της έρευνας ήταν λίγες και ως εκ τούτου το δείγμα δεν ήταν επαρκές. Ωστόσο, στόχος της έρευνας ήταν να μυηθούν οι φοιτητές αλλά και αναδειχτούν πλευρές της σημερινής οικονομικής, κοινωνικής και τουριστικής πραγματικότητας στα Τζουμέρκα.
     
Στιγμιότυπο απο τις εργασίες του Θερινού Σχολείου
Διαπιστώθηκε λοιπόν ότι όσοι εμπλέκονται στον τουρισμό δεν είναι αγρότες. Συνήθως πρόκειται για άτομα που επέστρεψαν στο γενέθλιο χώρο, ύστερα από τη συνταξιοδότησή τους ως υπαλλήλων. Το σπουδαιότερο είναι πως, κατά κανόνα, δεν υπάρχει, ή είναι πολύ ασθενής, η συνεργασία των ξενοδοχειακών μονάδων με ντόπιους παραγωγούς για τη χρήση τοπικών προϊόντων. Είναι ένας τομέας που χρειάζεται προσοχή από τους φορείς των Τζουμέρκων(δήμοι και πολιτιστικοί φορείς). Μια από τις φροντίδες τους είναι να γίνουν σεμινάρια εκπαίδευσης και κατάρτισης των κατοίκων και των επαγγελματιών σε συγκεκριμένες δραστηριότητες, που θα τους κάνει πιο αποτελεσματικούς στην οργάνωση της επιχείρησής τους.
    Το 2ο ΘΕΣΤ έληξε δημιουργώντας προσδοκίες για το μέλλον. Όλοι οι συμμετέχοντες, ιδίως οι δήμαρχοι και τα μέλη της ΙΛΕΤ, κατανόησαν τη σημασία του ΘΕΣΤ για τα Τζουμέρκα , αλλά και συνειδητοποίησαν ότι η επιβίωσή του προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή των Τζουμερκιωτών στην υλική υποστήριξή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου