Από τις χώρες της Ανατολής, στην Τουρκοκρατία, ώς τις μέρες μας, με μικρές αλλαγές, δημιουργήσαμε ένα ξεχωριστό, μοναδικό αντικείμενο στο οποίο εκφραζόταν το ελληνικό μεράκι και ταμπεραμέντο
Ξεκινώντας να βαδίζουμε το μονοπάτι της ιστορίας του κομπολογιού θα πρέπει να φύγουμε από την Ελλάδα και να ταξιδέψουμε στις χώρες της Ανατολής, στις οποίες η επικρατούσα θρησκεία είναι ο ισλαμισμός. Σε αυτές τις χώρες κατασκευάστηκαν πριν από πολλά χρόνια οι πρόγονοι του ελληνικού κομπολογιού, τα ισλαμικά προσευχητάρια (ροζάρια). Στην Ελλάδα, αυτά τα προσευχητάρια έφτασαν στα χέρια των Τούρκων κατακτητών μας, την περίοδο από το 1453 έως το 1821. Οι αλλαγές που επιφέραμε σε αυτά ήταν μικρές, αρκετές όμως για να δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό, μοναδικό αντικείμενο, το οποίο ονομάσαμε κομπολόι, στο οποίο εκφραζόταν το ελληνικό μεράκι και ταμπεραμέντο.
Τα προσευχητάρια (κομποσκοίνια) των μουσουλμάνων ήταν οι πρόγονοι των σημερινών κομπολογιών |
Ο αριθμός των χαντρών σε ένα μουσουλμανικό προσευχητάρι είναι 99, όσες και οι προσευχές στον Αλλάχ (ή ονόματα του Αλλάχ). Ενα τέτοιο προσευχητάρι όμως είναι αρκετά μεγάλο και ακριβό, γι' αυτό έχει μειωθεί σε προσευχητάρι 33 χαντρών, το οποίο ο προσευχόμενος θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τρεις φορές, μετρώντας μία μία τις χάντρες του, προκειμένου να ολοκληρώσει τον πλήρη αριθμό των προσευχών του. Κάποτε ένας Αιγύπτιος μου αποκάλυψε ότι ο αριθμός 33 είναι σημαντικός γι' αυτούς, επειδή αντιπροσωπεύει τα χρόνια της ζωής του Χριστού στη Γη, μιας και οι μουσουλμάνοι αναγνωρίζουν και πιστεύουν στον Ιησού Χριστό. Σε αυτά τα προσευχητάρια βρίσκουμε μία μικρότερη χάντρα που παρεμβάλλεται ανά 11 χάντρες, η οποία τα διακοσμεί πολύ όμορφα. Αυτό είναι ένα σημείο στο οποίο ο προσευχόμενος μπορεί να διακόψει για λίγο τις προσευχές του, δίχως να χάσει την αρίθμησή τους ή ένας τρόπος να επαληθεύσει ότι βρίσκεται στη σωστή προσευχή και ότι έχει μετρήσει σωστά έως και το συγκεκριμένο σημείο. Ολες οι χάντρες είναι περασμένες σε σπάγκο, ο οποίος κλείνει συγκρατώντας τες ασφυκτικά κοντά τη μία με την άλλη. Οι μουσουλμάνοι κράταγαν με το ένα χέρι τους τον έναν στοίχο χαντρών μονάχα και σπρώχνοντας μία μία τις χάντρες προς τα κάτω με τον αντίχειρά τους, εύκολα άλλαζαν χάντρες και συνέχιζαν το μέτρημα προς τα πάνω. Ξεκινούσαν και κατέληγαν σε ένα πολύ περίτεχνο κομμάτι, το οποίο ονόμαζαν Αλλάχ. Αυτό ήταν πιο επίμηκες και η μορφή του θύμιζε θόλο τζαμιού. Στην κορυφή αυτού συνήθιζαν να τοποθετούν περίτεχνα φτιαγμένες φούντες ολοκληρώνοντας έτσι το προσευχητάρι. Οι Ελληνες βλέποντας και αγγίζοντας τα κεχριμπαρένια προσευχητάρια των Τούρκων, γοητεύτηκαν από την ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητά τους και θέλησαν να τα προσαρμόσουν στη δική τους κουλτούρα και πολιτισμό. Ετσι λοιπόν γεννήθηκε το κομπολόι.
Η επιλογή της ονομασίας του νέου δημιουργήματος των Ελλήνων δεν ήταν τυχαία. Ήθελαν να υποδηλώνουν σε όλους τις ρίζες του έτσι, ώστε να δώσουν έμφαση στην αλλαγή που αυτοί οι ίδιοι είχαν επιφέρει. Πήραν στα χέρια τους ένα προσευχητάρι αποτελούμενο από χάντρες και έδωσαν σε αυτές το δικαίωμα να κινούνται και να μιλάνε ελεύθερα, να ζουν και όχι μονάχα απλά να υπάρχουν. Το όνομα που τους έδωσαν παραπέμπει στα γνώριμα των Ελλήνων προσευχητάρια, τα κομποσκοίνια, στα οποία οι κάτοχοί τους σε κάθε κόμπο έλεγαν και από μία προσευχή. Έτσι λοιπόν από τα συνθετικά «κόμπος» και «λέω» δημιουργήθηκε η λέξη «κομπο-λοι».
Μέχρι και στις μέρες μας το κομπολόι συνεχίζει να υπάρχει και να εξελίσσεται, όπως ακριβώς και οι ίδιοι οι άνθρωποι. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η παράδοσή μας βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Το κομπολόι έχει πάψει πλέον να θεωρείται αντικείμενο που κρατούν στα χέρια τους αποκλειστικά άντρες και πλέον κοσμεί τα χέρια πολλών γυναικών κάθε ηλικίας. Εκτός από τον παραδοσιακό αριθμό των 33 χαντρών, τα σύγχρονα κομπολόγια αποτελούνται και από λιγότερες χάντρες. Πάντα όμως ο αριθμός των χαντρών θα πρέπει να είναι μονός.Ιωάννης Γουβεράκης
Συλλέκτης κομπολογιών
Συλλέκτης κομπολογιών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου