Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

"Το μυστικό της κυρίας Έλεν" απο την Ελένη Ζιώγα. Η διασκευή του "Όπως τα κούρντισες Θε' μου" του Συρρακιώτη συγγραφέα Βασίλη Ζιώγα

Η Ελένη Ζιώγα στην παράσταση


Τον Νοέμβριο κάνει πρεμιέρα η παράσταση της Ελένης Ζιώγα «Το μυστικό της κυρίας Ελεν»

«Ξεκίνησα να το γράφω μαζί με την κρίση. Δεν είναι μόνο οι συνθήκες που με οδήγησαν εκεί όσο κυρίως μια εσωτερική ανάγκη. Γι' αυτό και επέλεξα συγκεκριμένα αυτό το έργο του πατέρα μου που διατρέχει την Ελλάδα από το 1914 ως το 1988 μέσα από τα μάτια της Συρρακιώτισας γιαγιάς μου» λέει η Ελένη Ζιώγα που παρουσιάζει «Το μυστικό της κυρίας Ελεν» στο Μικρό Παλλάς από τις αρχές Νοεμβρίου.

Βασισμένος στο «Όπως τα κούρντισες, Θε' μου» (1993) του Βασίλη Ζιώγα, ο μονόλογος της κόρης του είναι παράλληλα «και η ανάγκη μου να μην τον χάσω ποτέ. Και ομολογώ ότι τα κατάφερα. Δυνάμωσε η οντότητά του μέσα στη μνήμη μου». «Επίσης» συμπληρώνει «ήθελα να τον τιμήσω γι' αυτό που ήταν ως συγγραφέας αλλά και γι' αυτό που ήταν ως άνθρωπος, ένας εξαιρετικά ευγενής άνθρωπος, ένας Δον Κιχώτης...».

Μέσα στο κείμενο που έχει γράψει η ίδια η Ελένη Ζιώγα παρατηρεί κανείς ότι μπλέκει τις σχέσεις και τα πρόσωπα βάζοντας λόγια δικά της στη γιαγιά της ή της γιαγιάς της στην ίδια. Άλλωστε επί σκηνής, χωρίς πολλές αλλαγές, η ηθοποιός «ντύνεται» τη ...

γιαγιά της. «Ήταν πολύ έντονη η σχέση ανάμεσά τους. Σχέση αγάπης και οργής» λέει σήμερα που κανείς από τους δύο δεν υπάρχει.

Μέσα από τον μονόλογο που περικλείει τρεις γενιές - τη συνονόματη γιαγιά της, τον πατέρα της και την ίδια - η Ελένη Ζιώγα συνδυάζει στοιχεία ρεαλιστικά, συμβολικά, χιούμορ και δράμα. Με στόχο να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στις γενιές αλλά και να λύσει ο καθένας μας τις «εκκρεμότητες» που κουβαλά μέσα του.

Το έργο του Βασίλη Ζιώγα «Όπως τα κούρντισες, Θε' μου» είχε γραφτεί από εκείνον για να μπορέσει να διαχειριστεί την απώλεια της μητέρας του και να καλύψει το κενό που άφησε μέσα του μετά τον θάνατό της. Και να που τώρα η σκυτάλη περνάει στην κόρη του... Μέσα σε ένα λιτό και σχεδόν μινιμαλιστικό σκηνικό, με τις μουσικές της Ευανθίας Ρεμπούτσικα πάντα, ξεκινά η κυρία Ελεν να διαφημίσει ό,τι έχει μέσα στη βαλίτσα που κρατά: τις θαυματουργές κρέμες της, ξετυλίγοντας έτσι το μυστικό της.  

Στιχουργός (το 2010 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ροές η συλλογή της «Επιστροφή αλλού» με ποιήματα και στίχους της) και σεναριογράφος, η Ελένη Ζιώγα βλέπει μέσα στην εποχή που διάγουμε να τελειώνουν όλα εκείνα με τα οποία έζησε την τελευταία εικοσαετία. «Δεν μου λείπουν όμως» προσθέτει. «Δεν είχα ποτέ ψυχική εξάρτηση από την τηλεόραση ή τη διασημότητα. Ήρθαν τη στιγμή που έπρεπε. Τώρα δεν γράφω ιδιαίτερα. Είναι άλλες οι ανάγκες της ψυχής μου, άλλες οι προτεραιότητές μου...». Άλλωστε - και επιμένει σε αυτό - η ζωή την έχει διδάξει να βλέπει αισιόδοξα τα πράγματα. Και εξηγεί: «Βλέπω τις αναποδιές για καλό και όχι για κακό. Βλέπω τα αρνητικά σαν αφορμή για θετικά. Πολλές φορές μου το έχει επιβεβαιώσει αυτό η ζωή...».

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

«Το μυστικό της κυρίας Ελεν» της Ελένης Ζιώγα 

Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη. 
Σκηνικά - κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης. 
Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα. 
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσoυ. 
Βοηθός σκηνοθέτη: Μιχάλης Κωνσταντινίδης. 
Παίζει η Ελένη Ζιώγα. Εμφανίζεται η Μυρτώ Καρέκου.

Πρεμιέρα στις 5 Νοεμβρίου, στις 21.00. Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Μικρό Παλλάς, Αμερικής 2 και Στοά Σπυρομήλιου, τηλέφωνο: 210 3210.025. 
Η «Κυρία Ελεν» πρόκειται παράλληλα με τις αθηναϊκές παραστάσεις να περιοδεύσει και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ Πολιτισμός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου