Έχουμε αναφερθεί και άλλες φορές στο Εθνικό Πάρκο Τζουμέρκων
Πρόσφατα ο Βουλευτής Ιωαννίνων κος Σταύρος Καλογιάννης ο οποίος υπήρξε και ο εμπνευστής του Πάρκου και επι θητείας του ως Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ συστήθηκε ο φορέας του Πάρκου κατέθεσε επερώτηση στην Βουλή και στην πρώην Υπουργό κα Μπιρμπίλη σχετικά με την αρχή της λειτουργίας του φορέα αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει
Υπενθυμίζουμε ότι πρόεδρος του φορέα είναι ο Συρρακιώτης κος Χρήστος Χασάνης
Με αφορμή την πρόσφατη επερώτηση του Βουλευτή κου Σταύρου Καλογιάννη, θα Θέλαμε να κάνουμε μία μικρή ιστορική αναδρομή πεπραγμένων και προβλημάτων όσον αφορά στην πορεία του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων, Περιστερίου και Χαράδρας Αράχθου.
Εδώ και ενάμιση (1,5) χρόνο περίπου σε συνάντηση γνωριμίας όλων των Προέδρων των Φορέων Διαχείρισης των προστατευμένων περιοχών με την Υπουργό, κα Κωνσταντίνα Μπιρμπίλη, ο Συρρακιώτης Πρόεδρος του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων κος Χρήστος Χασάνης, ζήτησε ιδιαίτερη αντιμετώπιση και βοήθεια στο να οργανωθεί ο Φορέας. Ο κος Ανδρεαδάκης, ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου και Καθηγητής ΕΜΠ, που ήταν παρών, στην συνάντηση, υποσχέθηκε στον πρόεδρο του φορέα, ότι θα υπάρξει η στήριξη αυτή που ζητούσαν, δεδομένου ότι δεν υπήρχε προσωπικό (για σύνταξη Τεχνικού Δελτίου, Φάκελο Διαχειριστικής Επάρκειας, γνωμοδοτήσεις κλπ). Τα μέλη του Δ.Σ. του φορέα, εκτός από τις συνεδριάσεις στις οποίες συμμετείχαν, δεν μπορούσαν να βοηθήσουν περισσότερο την λειτουργία του Φορέα και όλα σχεδόν γίνονταν από τον Πρόεδρο. Πριν ένα χρόνο, εστάλη μία επιστολή στην τότε Υπουργό κα Μπιρμπίλη, ζητώντας κάποια βοήθεια σχετικά με την εκκίνηση του Φορέα Διαχείρισης, λόγω του ότι ήταν νεοσύστατος. Η κα Ανδρουκάκη, τους προέτρεψε το καλοκαίρι του 2010, να ξεκινήσουν παράλληλα τις εξής διαδικασίες:
1. Διαδικασία Επιλογής Προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ (12 εργαζόμενοι)
2. Σύνταξη Φακέλου Διαχειριστικής Επάρκειας τύπου Β
3. Σύνταξη Τεχνικού Δελτίου για εξασφάλιση χρηματοδότησης.
Και αυτό, διότι υπήρχε ο εξής φαύλος κύκλος:
Για να γίνει πρόσληψη προσωπικού θα έπρεπε να έχει εγκριθεί το Τεχνικό Δελτίο, για να εγκριθεί το Τεχνικό Δελτίο θα έπρεπε να υπάρχει Πιστοποίηση Διαχειριστικής Επάρκειας και για να υπάρχει Επάρκεια θα έπρεπε να υπάρχει προσωπικό και Οργάνωση Υπηρεσιών κλπ κλπ..
Έτσι λοιπόν έπρεπε να κινηθούν όλες αυτές οι διαδικασίες παράλληλα και συγχρόνως να λειτουργεί ο Φορέας (Αυτοψίες, απαντήσεις σε έγγραφα, γνωμοδοτήσεις κλπ)
Μετά από ένα χρόνο έχουν ολοκληρωθεί:
1. Διαδικασία Πρόσκλησης Ενοικίασης Γραφείων Έδρας Φορέα. Τα Γραφεία μετά από διαφανείς διαδικασίες του Φορέα, είναι στην Πανεπιστημιούπολη Ιωαννίνων, στα κτίρια του Ειδικού Τεχνολογικού Πάρκου Ηπείρου και εκμισθωτής στην ουσία είναι το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εκεί υπάρχουν τέσσερις χώροι, πλήρως εξοπλισμένοι (υπολογιστές, εκτυπωτές, γραφεία, τηλέφωνα, βιβλιοθήκες και άλλα), υπάρχει αίθουσα συνεδριάσεων των μελών του Δ.Σ., αμφιθεατρική αίθουσα για εκδηλώσεις, χώροι υποδοχής, μικρό κουζινάκι, πάρκιγκ κλπ. Οι χώροι αυτοί είναι έτοιμοι, προκειμένου να δεχθούν το επιστημονικό προσωπικό και να ξεκινήσει την εργασία του.
2. Παραχώρηση χώρων για Κέντρα Πληροφόρησης από τους Δήμους. Πράγματι μετά από αίτημα του Φορέα, με έγγραφό τους οι εμπλεκόμενοι Δήμοι του παραχωρούν έτοιμες και σε πολύ καλή κατάσταση αίθουσες, που προέκυψαν και από την εφαρμογή του Καλλικράτη. Περιμένουν όμως την έγκριση του Τεχνικού Δελτίου και κατ επέκταση την εγκατάσταση του εξοπλισμού, προκειμένου να λειτουργήσουν ως Κέντρα.
3. Διαδικασία Επιλογής Προσωπικού. Εδώ και 4 μήνες περίπου έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, η οποία υπήρξε χρονοβόρα, λόγω του μεγάλου αριθμού υποψηφίων. Επιλέχθηκαν οι:
- Αγγελική Λαζαρίδη ως Δασολόγος ΠΕ,
- Βασιλική Καλτσούνη ως Περιβαλλοντολόγος ΠΕ
- Χαρίκλεια Μπίσα ως Βιολόγος ΠΕ
- Ευριπίδης Καμωνάς ως Οικονομολόγος ΠΕ
- Χρυσάνθη Ζέρβα ως Γραμματέας
- Αθανάσιος Γερογιάννης, Φυλάκων ΔΕ Ενότητας Ιωαννίνων
- Ηλίας Γεωργιάδης , Φυλάκων ΔΕ Ενότητας Άρτας
- Κωνσταντίνος Μάγγος, Φυλάκων ΔΕ Ενότητας Τρικάλων
- Δημήτριος Καρακίτσιος, Κέντρο Πληροφόρησης Ενότητας Ιωαννίνων
- Σωτήριος Κολιοπάνος , Κέντρο Πληροφόρησης Ενότητας Άρτας
- Ευθυμία Κατσογιάννη Κέντρο Πληροφόρησης Ενότητας Τρικάλων
- Βασιλική Χούσου, Κέντρο Πληροφόρησης Ενότητας Ιωαννίνων
Υπήρξαν ενστάσεις, και το ΑΣΕΠ έκανε αυτεπάγγελτο έλεγχο, αλλά με πολύ μικρές αποκλίσεις τα τελικά αποτελέσματα ήταν αυτά τα οποία είχε εκδώσει και ο Φορέας. Ο Πρόεδρος κος Χρήστος Χασάνης έκανε μόνος του, την αξιολόγηση 300 περίπου αιτήσεων υποψηφίων, οι οποίοι αιτούνταν περισσότερες από μία θέσεις από τις 12 που είχαν προκηρυχθεί.
Το παραπάνω προσωπικό περιμένει και αγωνιά για το πότε θα ξεκινήσει δουλειά.
4. Πιστοποίηση Συστήματος Διαχειριστικής Επάρκειας. Θέμα ολίγων ημερών φαίνεται να είναι η υπογραφή Γενικού Γραμματέα ΥΠΕΚΑ, από ότι γνωρίζουμε για την πιστοποίηση Διαχειριστικής Επάρκειας τύπου Β. Στα έγγραφα, έντυπα, τις διαδικασίες, το εγχειρίδιο και τις υπηρεσίες του Συστήματος Διαχείρισης του Φορέα, αναφέρονται ονομαστικά οι παραπάνω εργαζόμενοι οι οποίοι έχουν επιλεγεί με την διαδικασία του ΑΣΕΠ για την στελέχωση του Φορέα.
5. Υποβολή Τεχνικού Δελτίου. Το τεχνικό Δελτίο δεν έχει υποβληθεί επίσημα με πρωτόκολλο (προκειμένου να αποφύγει ο φορέας τις διαδρομές Ιωάννινα-Αθήνα-Ιωάννινα που θα προέκυπταν από τυχόν διορθώσεις), αλλά τον Φεβρουάριο στάλθηκε ηλεκτρονικά προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις και στην συνέχεια να υποβληθεί για έγκριση και να είναι θέμα χρόνου η έγκρισή του. Όμως στάλθηκε πίσω στον Φορέα πολλές φορές και μάλιστα ορισμένες από αυτές αδικαιολόγητα (συμφωνούν σε αυτό και οι υπηρεσίες του Υπουργείου). Το πρώτο δελτίο του Φορέα περιέγραφε τις λεγόμενες ανελαστικές δαπάνες (έξοδα στέγασης, μισθοδοσία προσωπικού για 5 χρόνια, προμήθεια εξοπλισμού φύλαξης, εξοπλισμός κέντρων πληροφόρησης, νομικές υπηρεσίες, λογιστικές υπηρεσίες, ορκωτοί λογιστές, αναλώσιμα γραφείων, προμήθεια αυτοκινήτων φύλαξης, καύσιμα και έξοδα μελών Δ.Σ.). Αυτές οι δαπάνες έχουν εγκριθεί σε όλους τους Φορείς, ενώ στον εν λόγω Φορέα, όχι. Το πρώτο Τεχνικό Δελτίο αιτείται περίπου 2.000.000 ευρώ και καλύπτει όλα τα λειτουργικά έξοδα του Φορέα για 5 χρόνια. Εάν είχε εγκριθεί και το προσωπικό εργαζόταν τότε στο δεύτερο Τεχνικό Δελτίο (υπόλοιπα 2.700.00 ευρώ), θα συμπεριλαμβανόταν δράσεις οι οποίες θα ήταν στοχευμένες στην προστασία του περιβάλλοντος. Όμως δεν γνωρίζουμε γιατί ο Φορέας , δεν είχε καμία ιδιαίτερη αντιμετώπιση ως νεοσύστατος που ήταν. Ίσως υπήρξε κάποια αδράνεια από τις Υπηρεσίες και ίσως και από τους διοικούντες τον φορέα πολλές φορές.
Τα χρέη που έχει ο Φορέας αυτή τη στιγμή είναι η μίσθωση των γραφείων ενός χρόνου (περίπου 9000 ευρώ – θα ζητηθεί περικοπή από το Πανεπιστήμιο) και κάποιες δημοσιεύσεις στον Τοπικό Τύπο περί Προσκλήσεων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος-Προκηρύξεις κλπ (περίπου 5000 ευρώ). Χρωστά δηλαδή περίπου 15000 ευρώ. Γραφική ύλη, μετακινήσεις, ξενοδοχεία, καύσιμα, έξοδα αλληλογραφίας και άλλα μικροέξοδα έχουν βαρύνει τον Πρόεδρο του Φορέα και δεν θα ζητηθούν ως έξοδα. Επίσης, έξοδα συμμετοχής μελών Δ.Σ. σε συνεδριάσεις (για τις 10 περίπου που έχουν γίνει), δεν θα ζητηθούν από τα μέλη και τον Πρόεδρο, παρόλο που υπάρχει σχετική απόφαση και έγκριση από το Υπουργείο.
Πιστεύουμε ότι ο Φορέας παρόλο τα προβλήματα που έχει, βρίσκεται λίγο πριν την έναρξη της κανονικής του λειτουργίας. Εάν εγκριθεί το Τεχνικό Δελτίο (το οποίο τώρα πλέον βρίσκεται σε διαδικασία τροποποίησης, όπως όλων των Φορέων μετά τον έλεγχο της ΕΔΕΛ), τότε θα γίνουν αμέσως οι συμβάσεις με το προσωπικό και θα ξεκινήσει η εργασία του. Θα γίνουν τα σχέδια για το κυνήγι και το ψάρεμα της άγριας πέστροφας, διότι μόνος, ένας Πρόεδρος δεν είναι δυνατόν να εμποδίσει την λαθροθηρεία και την λαθροαλιεία. Σε τέτοια περίπτωση λόγω του ότι, θα υπάρχουν πολύτιμοι συνεργάτες καταλαβαίνει κανείς ότι όλα τα θέματα του Φορέα θα τρέξουν και θα προωθηθούν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά.
Πάντως πιστεύουμε ότι το θέμα είναι και πολιτικό και εάν υπάρχει ακόμα και τώρα η πολιτική βούληση να ξεκινήσει το προσωπικό την εργασία του, όπως σε όλους τους Φορείς και ας έρθει αργότερα η τελική έγκριση του Πρώτου Τεχνικού Δελτίου. Θα έχουμε έτσι εκμεταλλευτεί το καλοκαίρι, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό το διάστημα αυτών των 5-6 μηνών, διότι στην συνέχεια οι καιρικές συνθήκες είναι πάρα πολύ δύσκολες για παρατήρηση και παρακολούθηση (monitoring).