Σάββατο 12 Απριλίου 2014

Παναγιώτης Παπουτσής: "Είναι αναγκαία η δημιουργία μιας συγκεκριμένης «ταυτότητας» της φτωχότερης περιοχής της Ευρώπης που έχει όμως εξαιρετικές τουριστικές δυνατότητες"








Γράφει ο Βασίλης Κίστης

Το Photometria Festival είναι μια διοργάνωση της αστικής, μη κερδοσκοπικής «Έντευξις». Διοργανώνεται για 6η χρονιά στην πόλη των Ιωαννίνων και πρόκειται για το πρώτο διαδραστικό Φεστιβάλ στο οποίο έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν και να ψηφίζουν όσοι αγαπούν την τέχνη της φωτογραφίας.
Όραμά των διοργανωτών είναι το Photometria Festival να αποτελέσει πεδίο προβολής της σύγχρονης φωτογραφίας, της υποστήριξης νέων Ελλήνων και ξένων φωτογράφων, της εκπαίδευσης, καθώς και της καλλιέργειας συνεργασιών με πολιτιστικούς οργανισμούς και φεστιβάλ της Ελλάδας και άλλων χωρών.
Ευελπιστούν το Photometria Festival να είναι ένας τόπος δια-πολιτιστικής συνάντησης, μεταφέροντας αντιλήψεις, παραδόσεις, κοσμοθεωρίες, και εκφραστικά μέσα από όλα τα σημεία του πλανήτη. Με αφοσίωση στο εγχείρημα και ευχόμενοι την καθιέρωση του, οι διοργανωτές έθεσαν από την πρώτη στιγμή ως στόχο την πρόσκληση για συμμετοχή, όχι μόνο καταξιωμένων φωτογράφων αλλά και ερασιτεχνών να λάβουν μέρος στο πεδίο της έκφρασης. Προσδοκία τους είναι να αποτελέσει το Photometria Festival μία πολιτιστική ομπρέλα κάτω από την οποία θα καλλιεργείται η φωτογραφική έκφραση και η δημιουργικότητα. Ετοιμαστείτε λοιπόν για άλλη μια Φωτομετρία γεμάτη δημιουργικότητα με 9 εκθέσεις, σεμινάρια, διαλέξεις και δράσεις από σημαντικούς φωτογράφους.

Ο Παναγιώτης Παπουτσής, απ' τους εμπνευστές και διοργανωτές του festival σε συνέντευξή του στον Βασίλη Κίστη, μιλάει για το festival, αποκαλύπτει τις προσδοκίες του για το Πανελλήνιας εμβέλειας πολιτιστικό γεγονός των Ιωαννίνων αλλά και για την « …ηθική» της φωτογραφίας και την πολιτιστική επανάσταση που συντελείτε στην πατρίδα μας.
Αναλυτικά όλη η συνέντευξη: ...

1. Κε Παπουτσή. Πως προέκυψε η ιδέα του photometria;

Το Photometria προέκυψε από την αγάπη μας για την τέχνη της φωτογραφίας και από την πολυετή εμπειρία μας στην διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Πριν από έξι χρόνια, μαζί με τον Αχιλλέα Τζιάκο, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα Φεστιβάλ, με σκοπό την προβολή της πόλεως των Ιωαννίνων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

2. Γιατί φεστιβάλ κι όχι ένας απλός φωτογραφικός διαγωνισμός;

Ως ένας απλός διαγωνισμός ξεκίνησε το Photometria το 2009. Γνωρίζοντας την ανάγκη των ερασιτεχνών φωτογράφων να συμμετέχουν και να καλλιεργήσουν την φωτογραφική-καλλιτεχνική τους ενέργεια, αποφασίσαμε να εξελιχθεί σε ένα Φεστιβάλ Θεσμό για την ελληνική περιφέρεια. Σκοπός μας ήταν και είναι να αποτελεί η διοργάνωση αφορμή προσέλευσης τουριστών που ενδιαφέρονται για τη φωτογραφία από άλλες πόλεις της Ελλάδας και γιατί όχι, (με αφετηρία την φετινή χρονιά) και από χώρες της Ευρώπης. Ένα Φεστιβάλ με πλούσιο πρόγραμμα σε δράσεις και εκθέσεις αποτελεί πόλο έλξης για τους λάτρεις της φωτογραφίας.

3. Θεωρείτε ότι μέσω του πολιτιστικού αυτού γεγονότος στην πόλη των Ιωαννίνων, μπορείτε να εκφράσετε σαν διοργανωτές τις όποιες ανησυχίες σας διακατέχουν, πάντοτε συνυφασμένες με τις πολιτικές καταστάσεις που βιώνει η πατρίδα μας;

Το Photometria Festival είναι ένα θεματικό Φεστιβάλ Φωτογραφίας το οποίο στηρίζει ως μια πολιτιστική ομπρέλα την καλλιτεχνική έκφραση και την δημιουργικότητα. Η θεματική που αποφασίζεται κάθε χρόνο, προσπαθούμε όσο μπορούμε να είναι επίκαιρη, συνυφασμένη με το αίτημα των καιρών μας για αλλαγή, αισιοδοξία και πνευματική ανάταση.

4. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό τα περασμένα χρόνια ήταν αρκετά μεγάλη, κάτι που καταδεικνύει την αγάπη του κόσμου σε αυτή την προσπάθεια. Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που προσδίδει περαιτέρω κύρος στο festival;

Οι συμμετοχές στο διαγωνιστικό μέρος του Photometria ξεπερνούν κάθε χρόνο τις 300, δίνοντας την ευκαιρία σε υποψήφιους φωτογράφους να συμμετέχουν μέσω της ηλεκτρονική πλατφόρμας του www.photometria.gr. Η ανταπόκριση του κόσμου είναι εντυπωσιακή και θέλουμε να τους ευχαριστήσουμε για την στήριξη τους. Η αξιοπιστία επιτυγχάνεται με την συμμετοχή σημαντικών φωτογράφων διεθνούς εμβέλειας, οι οποίοι μας εμπιστεύονται το φωτογραφικό τους έργο και μας τιμούν με την παρουσία τους κάθε χρόνο.

5. Το Festival μετά το πέρας του από τα Γιάννενα περιοδεύει και σε άλλες πόλεις της χώρας μας. Θεωρείτε ότι η Ήπειρος, η φτωχότερη περιοχή της Ευρώπης, έχει το κατάλληλο πολιτιστικό και πολιτισμικό υπόβαθρο στο να αναπτύξει και συνάμα να προωθεί τέτοιες καλλιτεχνικές προσπάθειες;

Η Ήπειρος είναι όντως η φτωχότερη περιοχή της Ευρώπης, αλλά με εξαιρετικές τουριστικές δυνατότητες. Είναι λοιπόν, αναγκαία η δημιουργία μιας συγκεκριμένης «ταυτότητας» της περιοχής. Αυτό το πολιτιστικό προφίλ προσπαθούμε να χτίσουμε με την διοργάνωση του Photometria Festival αναπτύσσοντας συνεργασίες με 7 πόλεις της Ελλάδας και 4 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ιταλία, Βουλγαρία, Δανία, Πολωνία), τοποθετώντας τα Ιωάννινα σε Ευρωπαϊκό Κάδρο. Το φωτογραφικό υπόβαθρο της Ηπείρου είναι ισχυρό. Μην λησμονούμε ότι ο Ηπειρώτης Κώστας Μπαλάφας είναι από τους σημαντικότερους Έλληνες Φωτογράφους και το έργο του εκτίθεται και φυλάσσεται στους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς της Χώρας.

6. Τα κονδύλια για την «παραγωγή» πολιτισμού έχουν μειωθεί δραματικά. Γεγονός είναι ότι χωρίς οικονομική αυτοτέλεια ή και βοήθεια, εάν προτιμάτε, δεν κινείται κάτι. Ακόμη και οι όποιες χορηγίες των παρελθόντων ετών έχουν μειωθεί δραματικά. Τελικά και με βάση του προαναφερόμενου, νομίζετε ότι υπάρχει «πολιτιστική ανομβρία» στην χώρα μας;

Η αλήθεια είναι ότι για την «παραγωγή» πολιτισμού στην Ελλάδα έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα, χωρίς όμως την ορθή αξιοποίηση τους και δίχως μακροχρόνια Στρατηγική. Πιστεύω στην πολιτιστική αυτάρκεια των οργανισμών και είναι κάτι που εφαρμόζουμε στο Photometria Festival, αξιοποιώντας τις χορηγίες και επενδύοντας σε εξοπλισμό για την βελτίωση της διοργάνωσης.

7. Σε μια συνέντευξή του ο διεθνούς φήμης εικαστικός Κωσταντίνος Ξενάκης μας είχε δηλώσει ότι «έχουμε απολέσει την ποιότητα της ζωής και πλέον χρειάζεται μια επανάσταση». Πως θεωρείτε ότι μπορεί να επέλθει μια … «επανάσταση» μέσα απ’ τα κάθε είδους εικαστικά δρώμενα;

«Πολιτιστική επανάσταση» νομίζω συντελείται τα τελευταία 3 χρόνια στην χώρα μας, κυρίως από ιδιωτική πρωτοβουλία νέων ανθρώπων της επαρχίας. Η ανάγκη για δημιουργία και εξωστρέφεια θεωρώ πως έδωσε ώθηση σε αυτό το γεγονός. Μένει μόνο να αναπτυχθούν δρόμοι συνεργασίας μεταξύ των πολιτιστικών οργανισμών, για την μείωση του κόστους παραγωγής των πολιτιστικών δράσεων. Σε άλλες χώρες τέτοιου είδους υποστήριξη παρέχεται από το κράτος, στην χώρα μας χρειάζεται ιδιωτική υπέρβαση.

8. Η αποτύπωση μιας φωτογραφίας αποτελεί πεδίο έκφρασης ενός καλλιτέχνη. Υπάρχει άραγε κατά την γνώμη σου, όριο ή ηθικός φραγμός στην αποτύπωση της στιγμής, όταν αυτή χαρακτηρίζεται σαν «...πνευματική ελευθερία» καταδεικνύοντας τραγικές στιγμές και ανθρώπινες δυστυχίες;

Όταν αναφερόμαστε σε φωτορεπορτάζ, για την καταγραφή της πραγματικότητας ή ενός συμβάντος τότε οι ηθικοί φραγμοί νοούνται κυρίως από την στιγμή που θα δημοσιευτεί μία φωτογραφία, (στο παρελθόν σκληρές φωτογραφίες που βγήκαν στην δημοσιότητα είχαν ευαισθητοποιήσει αλλά και προκαλέσει την κατακραυγή της κοινής γνώμης, οπότε οι απόψεις διίστανται). Στην καλλιτεχνική φωτογραφία ο σκοπός είναι διαφορετικός, οπότε πρέπει να είμαστε λίγο πιο αυστηροί και να φωτογραφίζουμε με την συναίνεση των άλλων.

9. Κύριε Παπουτσή. Ποιες είναι οι προσωπικές σας προσδοκίες απ’ το Festival σαν διοργανωτής;

Οι προσωπικές μου προσδοκίες από το Φεστιβάλ δεν είναι σε καμία περίπτωση πολιτικές και το τονίζω, γιατί συνηθίζεται στην Ελλάδα. Η εξέλιξη της διοργάνωσης και η προσφορά της στην οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη της Ηπείρου είναι βασική μου φιλοδοξία. Μελλοντικά η εργασία μου σε μεγαλύτερο Φεστιβάλ άλλης χώρας είναι στις επιδιώξεις μου.

10. Πως θα βλέπατε την προοπτική της καθιέρωσης μέρους ή ακόμη και απλής έκθεσης της του Photometria στον Δήμο Βορείων Τζουμέρκων, μιας και το Συρράκο που αποτελεί κοιτίδα πολιτισμού είναι ο τόπος καταγωγής σας;

Η προοπτική συνεργασίας με τον Δήμο Βορείων Τζουμέρκων υπάρχει πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μας. Η ορθολογική ποιοτική ανάπτυξη της διοργάνωσης είναι απώτερος στόχος μας. Θεωρούμε ότι η περιοχή αξίζει να έχει ένα Μουσείο Φωτογραφίας και γιατί όχι αφιερωμένο στον Μεγάλο Ηπειρώτη Φωτογράφο Κώστα Μπαλάφα.

11. Ποιες είναι οι βλέψεις του Photometria Festival για το μέλλον;

H προσπάθεια της πρώτης πενταετίας να αποκτήσει το Photometria Festival αναγνωρισιμότητα πανελληνίως, επετεύχθη. Στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί η συνεργασία με τους εταίρους (Ιταλία, Δανία, Βουλγαρία, Πολωνία) του ευρωπαϊκού προγράμματος «Frames of European Common Life», στο οποίο συμμετέχει το Photometria Festival για την διετία 2013-2015, ώστε να καταστούν τα Ιωάννινα Ευρωπαϊκός Φεστιβαλικός Προορισμός.

Κε Παπουτσή, σας ευχαριστώ πολύ για τις σαφέστατες απαντήσεις που μου δώσατε και σας εύχομαι καλή επιτυχία στο Festival!


Ο Παναγιώτης Παπουτσής γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1981. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Τεχνολογικό Ίδρυμα Σερρών και το 8ο εξάμηνο των σπουδών συμμετείχε στο πρόγραμμα ανταλλαγής Φοιτητών Erasmus στο Πόρτο της Πορτογαλίας. Στην Πορτογαλία οργάνωσε το πρώτο Φεστιβάλ Ελληνικού Πολιτισμού το οποίο περιλάμβανε, σινεμά, εκθέσεις φωτογραφίας, εκθέσεις ζωγραφικής και έκθεση βιβλίου Ελλήνων συγγραφέων. Επιστρέφοντας στην γενέτειρα του διοργάνωσε την Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής ιδρύοντας την εταιρεία εκδηλώσεων soldoutteam. Παράλληλα με την εργασία του ως εξωτερικός συνεργάτης στην Αγγλική Εταιρεία Context, πραγματοποιεί και μεταπτυχιακές σπουδές στην Διοίκηση πολιτισμικών Μονάδων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί ως συντονιστής δράσεων του Athens Photo Festival και ως υπεύθυνος επικοινωνίας του Athens House of Photography. Ο συνδυασμός γνώσεων και εμπειρίας καθώς και η αγάπη του για την Φωτογραφία τον ώθησαν στο να διοργανώσει το Φωτογραφικό Φεστιβάλ Φωτομετρία στην Γενέτειρα του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου